Varia

IV Vananemist aeglustava toitumise põhireeglid

Revitalisatsioon ehk kuidas elada saja-aastaseks. Autorid: Dr Rafael Santonja ja Bernardino Lombao. Väljaandja: Eesti Kulturismi ja Fitnessi Liit.

Varia  |   |  tekst:  |  fotod: EKFL  |  2 kommentaari

Järgnevalt sõnastame eeltoodud üldised kommentaarid ümber lihtsasti ellu rakendatavateks reegliteks ja seletame need lahti.

1. Palju puhast vett. Vesi on meile asendamatu toitaine. Kaks kolmandikku inimkehast moodustab vesi. Joodava vee kvaliteet mõjutab meie kudede seisundit.

2. Palju kompleksseid süsivesikuid. Ligikaudu kaks kolmandikku meie toiduvaliku kaloraažist peavad moodustama komplekssüsivesikud, nagu täisteratooted, köögiviljad ja mõned puuviljad.

3. Vähem rasvu (10–15% kogukaloraažist). Rasva leidub kõigis toiduainetes, mida sööme, isegi neis, mida tervislikeks peetakse. Näiteks pähklid ja seemned on kõrge rasvasisaldusega. Tuleb piirata rasvarikaste toiduainete, eelkõige loomset päritolu toodete tarbimist.

4. Asendamatud rasvhapped. On hädavajalik tarbida piisavalt asendamatuid rasvhappeid.

5. 20% valke. Tuleb tarbida piisavas koguses kvaliteetseid valke. Hiljem vaadeldavad uurimused kinnitavad, et päevase normkogusena soovitatavad annused ei ole piisavad. Toiduvalikus peavad valgud moodustama 20% kaloraažist.

6. Rafineeritud suhkru tarbimise piiramine. Tuleb hoolitseda selle eest, et toiduvalik sisaldaks võimalikult vähe lihtsuhkruid. Ole ettevaatlik varjatud suhkrutega. Suhkrurikaste toiduainete hulka kuuluvad mesi, siirupid ja pakendatud puuviljamahlad, mis sisaldavad tavaliselt palju sahharoosi. Piira nende tarbimist.

7. Vähe soola. Kloori ja naatriumi leidub rohkelt kõigis toiduainetes, seega ei tohiks soola lisada, samuti tuleks jälgida peidetud soolade olemasolu toiduainetes. Tavaliselt sisaldavad palju soola külmutatud toiduained. Soola liigne tarbimine põhjustab sageli vererõhu soovimatuid kõikumisi.

8. Mitmekesisus. Ära söö alati sama toitu. Ükski toiduaine, ükskõik kui täisväärtuslik see ka on, ei sisalda kõiki asendamatuid toitaineid. Mitmekesine söök on põhireegel, mis tagab peamiste tuntud toitainete ja ka veel täielikult tuvastamata toitainete tarbimise.

9. Toidulisandid (iga päev). Paljud nüüdisaegsed toiduained ei sisalda vajalikke toitaineid; säilitusprotsessidega tagatakse mikrobioloogiline kvaliteet, ent pahatihti muudetakse mõningate asendamatute toitainete sisaldust toiduainetes. Lisaks erineb vitamiinide ja muude mineraalainete sisaldus värsketes toiduainetes; see sõltub maaharimismeetoditest, väetistest jms. Mõistlik lisaainete kasutamine kiirendab tervisele kasulikke ainevahetusprotsesse. Mõnedel toitainetel on spetsiifilised funktsioonid, mis mängivad tähtsat rolli, optimeerides konkreetseid talitlusi ja ennetades võimalikke südame-veresoonkonna, liigeste jms probleeme.

10. Kahjulike toiduainete väljajätmine toiduvalikust. Väldi täielikult kiirtoitu, ka konserve, külmutatud valmistoitu, küpsiseid ja maiustusi.

11. Kiudained. Päevas tuleb tarbida teatud kogus taimseid kiudaineid, mis tagavad meile hästi töötava seedesüsteemi.

Reeglite lahtiseletusi loe raamatust "Revitalisatsioon ehk kuidas elada saja-aastaseks".
Raamat aadaval hästivarustatud raamatupoodides ja FitShopis nii raamatuna kui ka e-raamatuna.


Seotud artiklid:
VII "Individuaalse treeninguplaani koostamine" - põhjalikud treeningplaanid ja harjutuste ning venituste pildid
VI toidulisandid vananemisega seotud haiguste ennetamiseks
V Ülekaalu kontrollimine
III Vananemist aeglustav meditsiin ja selle meetodid, lisaks 10 käsku
II Vananemise sümptomid
I Revitalisatsiooni teaduslikud alused


Fitness.ee avaldatud teksti-, foto- ja videomaterjalide kopeerimine on lubatud ainult Robocop OÜ kirjalikul loal. Materjalide loata kasutamise eest esitatakse arve. Loa saamiseks palume pöörduda: toimetus@fitness.ee

 

Atarashii Naginata - uus spordiala?

Varia | 

Atarashii Naginata - kas uus spordiala? Eestis on spordialaga tegeletud kõigest paar aastat, kuid spordiala ise on juba mitme sajandi…


Kas valida nutikell või nutivõru?

Varia | 

Nutivõru on kiiduväärt trennikaaslane! Nutivõrud on lihtsamad nii oma välimuselt kui kasutamisvõimalustelt. Erinevalt puutetundliku…