Fitness.ee  ›  Artiklid  ›  Toitumine  ›  Glükeemiline Indeks.
NB! Teie brauseris on keelatud JavaScript.
Palun lubage skriptid, et kasutada selle lehe kõiki omadusi.

Toitumine

Artiklid

Glükeemiline Indeks.

Tahan kaalu langetada ja rasva põletada, kas peaksin muretsema/hoolima toitude glükeemilisest indeksist

Toitumine  |  19.08.05  |  tekst: Janar Rückenberg  |  fotod: Anonüümne  |  Kommenteeri

Tõlkinud Janar Rückenberg

Küsimus: Tahan kaalu langetada ja rasva põletada, kas peaksin muretsema/hoolima toitude glükeemilisest indeksist?

Vastus: Glükeemiline indeks on kriteerium, millega hinnatakse ja mõõdetakse, kui kiiresti süsivesikud pärast söömist glükoosiks lõhustuvad.

Glükeemilise indeksi algne idee oli aidata diabeetikutel hoida oma vere suhkru taset kontrolli all. Viimasel ajal on see näitaja võitnud populaarsust ja muutunud aktuaalseks kulturismi, fitnessi ja kaalujälgijate ringkondades.
Artikleid glükeemilisest indeksist ja selle tähtsusest ning seotusest kaalu alandamisega võib kohata praktiliselt kõigis kulturismi ja fitnessi väljaannetes.

Vastavalt väljatöötatud indeksi süsteemile, tuleks kõrge glükeemilise indeksiga toite vältida ning neid tuleks hästi ajastada. Nt. riis, riisigaletid, porgandid, kartulid ja ka nt. viinamarja mahl. Kõrge glükeemilise indeksiga toidud lagunevad glükoosiks kiiresti ja imenduvad kergesti verre, seetõttu soodustavad sellised toidud eriti rasvade sünteesi ja ladestumist.
Ka tavaelus, iseäranis aga dieedil olijad peaksid tarbima võimalikult madala glükeemilise indeksiga toite. Nt. herned, oad, pähklid, õunad, kapsas, kaerahelbed jt.
Glükeemilise indeksi puhul on oluline teada ja arvestada, et toidu glükeemiline indeks on määratletud ja arvestatud tingimustes, kus organism on nö. näljas ja kehtib konkreetselt söödava toidu süsivesikute kohta.
Nii efektiivne jõutreeningu (mass) kui ka rasvapõletustreeningu dieet peaks balansseeritult õigetes ratsioonides alati sisaldama kombineeritult igas toidukorras nii valke kui ka süsivesikuid.
Kui sööme süsivesikuid nö. miksituna, toidukord sisaldab peale süsivesikute ka valkusid ja rasvasid, alandame teadlikult veelgi konkreetse söödava toidu glükeemilist indeksit, kuna valgud ja rasvad takistavad/aeglustavad omakorda süsivesikute lõhustumist.
Nt. kartulipudru glükeemiline indeks on väga kõrge, isegi ligilähedane puhtale glükoosile, kuid kombineerides kartulid samasse toidukorda kanaliha ja juurviljadega, langeb automaatselt terve portsjoni glükeemiline indeks, seega ka kartulite glükeemiline indeks.
Või nt. võtame riisigaletid, mis on väga kõrge glükeemilise indeksiga, kuid lisades neile paar teelusikat pähklivõid, langetame jällegi riisi glükeemilist indeksit, kuna pähklivõis sisalduvad rasvad aeglustavad süsivesikute lõhustumist.
Toiduvalikul omandab glükeemilise indeksi kõrval suure tähtsuse veel teinegi aspekt. Nimelt kas toit on naturaalne või töödeldud.
Väita, et ka naturaalseid toite, millel on kõrge glükeemiline indeks, nt. kartuleid, peaks vältima, kuna neil on kõrge glükeemiline indeks, oleks vale.
Kartulid konkreetselt on oluline tärkliselise komplekssüsivesikute allikas ning adekvaatne kogus õigel ajal on ainult teretulnud.
Naturaalne töötlemata kartul (nii nagu ta looduses esineb), annab 8 untsi (227 grammi) ca. 170 kcal, rasva praktiliselt ei sisalda, küll aga mitmeid erinevaid mikrotoitaineid.
Sama kogus (8 untsi) pastat (töödeldud iseloomuga süsivesikud) annab aga 840 kcal. Nii, et otsustage ise kumma toidu valiksite oma dieeti?

Fitness.ee avaldatud teksti-, foto- ja videomaterjalide kopeerimine on lubatud ainult Robocop OÜ kirjalikul loal. Materjalide loata kasutamise eest esitatakse arve. Loa saamiseks palume pöörduda: toimetus@fitness.ee
Prindi Logi sisse ja arutle foorumis

Logi sisse

Kommentaari lisamiseks logi palun sisse. Unustasid parooli?

Pole veel kasutaja? Registreerumine võtab vaid hetke! Lisaks uudiste ja artiklite kommenteerimisele, saad Fitness.ee kasutajana osaleda foorumi aruteludes, hinnata treenereid ja klubisid ning tellida mugavalt kaupa veebipoest. Registreeru kohe »

Püsi teemas. Hea tava on arvustada inimeste mõtteid, mitte neid endid. Keelatud on reklaamlinkide ja -tekstide postitamine, samuti teiste kommentaatorite, artiklites esinevate inimeste, artiklite autorite ja teiste halvustamine. Fitness.ee moderaatorid kustutavad sobimatud kommentaarid.
Kommenteerimist toetavad
reklaam 100 kampaania - FAST
reklaam Gasp.ee
reklaam Olimp
reklaam Prisma

Uudised

reklaam Prisma
reklaam Fitshop120
reklaam kehavormi.ee
reklaam Eesti Spordi Biograafiline Leksikon
reklaam King of Spades
reklaam spordiklubid2013

UUDISKIRI


Vasta ja võida!


Milline toitaine aitab säilitada normaalset nägemist?




© 1999 - 2012 Fitness.ee  | Telliskivi 51, 10611 Tallinn  |  tel 6774 666  |  info@fitness.ee  |   Reklaam  |  Kontakt  |  Toimetus
Unustasid parooli?

Sisesta oma kasutajanimi ja sama kasutajakontoga seotud e-posti aadress – saadame sinna uue parooli.

Registreeru

Vali meelepärane kasutajanimi ja sisesta oma e-posti aadress.

Teavita

Teavita administraatorit, et siin on midagi valesti!

Saada sõbrale

Saada see link sõbrale