Toidulisad

Soja versus kaseiin

Viimased FLEX`i artiklid väidavad, et sojavalk pole võrdväärne kaseiini ja vadakuvalguga lihaskoe kasvatamise seisukohalt. Teisalt on aga soja kolesteroolitaseme langetaja.

Toidulisad  |   |  tekst:  |  fotod: Anonüümne  |  Kommenteeri


Viimased FLEX`i artiklid väidavad, et sojavalk pole võrdväärne kaseiini ja vadakuvalguga lihaskoe kasvatamise seisukohalt. Teisalt on aga soja kolesteroolitaseme langetaja. Uuringud on näidanud, et soja alandab väikese tihedusega lipoproteiini (LDL) ehk kolesterool taset, hoides nii ära mitmeid haigusi. On tõestatud, et teatavat sorti kolesterool - lipoproteiin [Lp(a)] on sõltumatu riskifaktor pärgarteri tromboosi tekkeks, mida tuleb eriti silmas pidada, kui inimese Lp(a) tase ületab 300 milligrammi liitri kohta. Õnneks on sellele ka vasturavimeid. Nimelt on paljud rohud kolesterooli alandava toimega. Samas tuleks piirata ka rasva söömist, mis samuti võib põhjustada Lp(a) taseme tõusu organismis. Osad margariinid tõstavad seda 20-70%, seda isegi siis, kui margariinist saadav rasvakogus moodustab kogu päevasest energiakogusest vaid 5-10%. Kalaõli tarbimine langetab tavainimese Lp(a) taset 15% võrra, kõrge kolesteroolitasemega inimestel koguni kuni 37% võrra.

Väidetakse, et soja on hea südame tööle. Isegi USA Tervishoiuministeerium on öelnud, et kasulikkust südamele arvesse võttes peaks iga toidukord sisaldama vähemalt 6,25 grammi sojavalku. See kõik on õige, kuid peaküsimus on, kas soja tõstab ka Lp(a) taset, nagu ta langetab kolesterooli, triglütseriidide ja LDL taset ning tõstab nn. hea kolesterooli ehk suure tihedusega lipoproteiini (HDL) hulka ning kas kaseiin ning vadak omavad kolesterooli taset tõstvat toimet.
Kopenhaageni ülikoolis läbi viidud uuringud kõrvutasid sojavalgu kaseiiniga katsetes üheksa terve mehe peal, vanuses 21-64 aastat [K. Nilausen ja H. Meinertz: Lipoproteiin(a) ja proteiinid: kaseiin langetab võrreldes sojaga Lp(a) taset palju rohkem]. Kõiki katsest osavõtjad testisid nii kaseiini kui ka sojavalku ning tulemused olid suhteliselt üllatavad. Soja, nagu ennustatud, langetas kolesterooli, triglütseriidide ning LDL-i taset, kuid täpselt sama tegi ka kaseiin! HDL-i osas osutus soja kindlalt paremaks, tõstes taset 11% võrra. Huvitavaim oli see, et kaseiin alandas Lp(a) sisaldust 65% võrreldes katses osalenute tavalise tasemega. Soja seevastu tõstis Lp(a) taset 20% võrra!

Mida see kõik terviseteadlikule kulturistile ütlema peaks?
Kaseiinil on positiivne effekt Lp(a) tasemele. Soja kasulikkus seisneb kogu kolesterooli, LDL-i ja triglütseriidide vähendamises. Seega on mõlemil oma head küljed ning parima tulemuse saamiseks tuleks neid omavahel kombineerida. Praegu ei teata veel optimaalset Lp(a)-d alandavat ja HDL-i tõstvat soja-kaseiini protsentuaalset segu, niisiis on mõttekaim süüa erinevat tüüpi valke.


Fitness.ee avaldatud teksti-, foto- ja videomaterjalide kopeerimine on lubatud ainult Robocop OÜ kirjalikul loal. Materjalide loata kasutamise eest esitatakse arve. Loa saamiseks palume pöörduda: toimetus@fitness.ee

 


Goldensand klmpressitud kookosli

Crazy Coco – kookos, mis potsatas meie ellu

Toidulisad | 

Crazy Coco pakub värskendavat maitseelamust neile, kes soovivad teha tarku…


"GoldenSand" — saamislugu ning kasutamine

Toidulisad | 

Enam kui kaks aastat tagasi, kui me hakkasime mõtlema kookosõli maaletoomisele, ei osanud me ette näha, kui keeruliseks selle õige valimine…


Frenzy ksülitoolpastillid — treenides ei tohi hambaid unarusse jätta

Toidulisad | 

Sportlased toituvad küll läbimõeldult, kuid paradoksaalsel kombel võib nende toitumisrežiim mõjuda hammastele kahjulikult.