Varia

III Vananemist aeglustav meditsiin ja selle meetodid, lisaks 10 käsku

Revitalisatsioon ehk kuidas elada saja-aastaseks. Autorid: Dr Rafael Santonja ja Bernardino Lombao. Väljaandja: Eesti Kulturismi ja Fitnessi Liit.

Varia  |   |  tekst:  |  fotod: EKFL  |  Kommenteeri

Revitalisatsioon ehk kuidas elada saja-aastaseks

Vananemist aeglustav meditsiin põhineb meetoditel, mis võimaldavad inimesel säilitada:
• paremat hüdratatsiooni;
• õiget luutihedust;
• mõistlikku nahaalust rasvkude ja kehakaalu;
• heas vormis rasvavaba lihasmassi.

Vaid mõni aasta tagasi pidasid teadlased ja tavainimesed vananemist paratamatuseks. Endastmõistetavalt usuti, et vanadusega kaasnevate ebamugavuste ärahoidmiseks ei ole suurt midagi ette võtta. Nüüd on aga ilmnenud piisavalt tõendeid, mis lükkavad ümber tavapäraselt vana- nemisega seostatava degeneratsiooni vältimatuse.

Vananemist aeglustava meditsiiniga luuakse uus tervise paradigma ning vaadatakse uue pilguga vananemisele ja selle võimalikele ravimeetodi- tele. Kõnealune teadusharu näitab meile inimese hilisemate eluetap- pide tegelikkust hoopis uues valguses, hajutades hirmu haiguste ning tervise ja elujõu kaotamise ees.

1993. aastal asutas väike rühm teadlasi ja arste Ameerika vananemist aeglustava meditsiini akadeemia (American Academy of Anti-Aging Medicine) eesmärgiga koondada kõik uue valdkonna jaoks sobilikud meetodid ja neid koos edasi arendada. Alates asutamisest on Ameerika vananemist aeglustava meditsiini akadeemia märkimisväärselt kasvanud ning korraldanud ka väga menukaid ülemaailmseid konverentse, milles on osalenud arvukalt kõnelejaid ja tuhandeid teadlasi, kes on saanud omavahel mõtteid vahetada ja lubavad uut teadusharu edasi arendada. 2007. aastal Las Vegases peetud konverents tõi kokku üle viie tuhande spetsialisti kolmekümnest riigist.

Ühiskond vajab vananemist aeglustava meditsiini rakendamist.

USAs alanud liikumine on saanud tsiviliseeritud maailmas väga popu- laarseks. On ilmselge, et pikaealisust käsitlevad uuringud toovad mitme- külgset kasu – tervisest kuni majanduseni. Need edusammud muudavad meie arusaamu sellistest mõistetest nagu vananemine, elu, haigus ja surm. Nüüdisaegne arstiteadus on viimastel aastatel teinud edusamme, mis vaid mõni kümnend tagasi oleksid ainest andnud pigem ulmekirja- nikele. Vananemist aeglustav meditsiin lubab otsida lahendusi paljudele puuetele, hälvetele, valule, haigustele ja vaevustele, mis senini on pal- jude eakate inimeste jaoks hall argipäev. Ehk on juba mõne aasta pärast tänu vananemist aeglustavale meditsiinile pilt eakate inimestega seos- tatavast jõuetusest ja halvast füüsilisest vormist vaid groteskne mälestus metsikust minevikust, just nii nagu täna mäletame neid, kes aastasadade jooksul ja veel hiljaaegu surid sellistesse ravimatuks peetavatesse haigus- tesse nagu tuberkuloos, düsenteeria, kopsupõletik jms.

Nii nagu infotehnoloogias toimub kiire areng, kahekordistades iga kahe aasta järel arvutite kasutamise võimalusi ja muutes kättesaadavaks väga väikeste mõõtmetega, aina odavamad lihtsasti kasutatavad arvutid, on märkimisväärne areng toimunud ka biomeditsiiniliste teadmiste ja nende praktikasse rakendamise vallas.

Pikemalt loe raamatust "Revitalisatsioon ehk kuidas elada saja-aastaseks".
Raamat aadaval hästivarustatud raamatupoodides ja FitShopis nii raamatuna kui ka e-raamatuna.

10 käsku


1. Magada seitse või kaheksa tundi päevas.
2. Päevane toiduvalik peaks sisaldama üht rikkalikku ja tasakaalustatud valgu- ja kiudainerikast hommikusööki.
3. Suurendada söögikordade arvu kolmelt toidukorralt viieni, vähendades kalorisisaldust ehk teisisõnu süüa vähem, aga sagedamini.
4. Jälgida, et valkude tarbimine ja kalorisisaldus oleksid õiged, kontrol- lida rasvade tarbimist, mis peaksid olema peamiselt taimset päritolu, sisaldades palju küllastumata rasvhappeid, ning piirata rafineeritud ja lihtsuhkru tarbimist.
5. Hoolitseda hammaste hea tervise eest ja närida korralikult.
6. Tarbida piisavas koguses vett.
7. Hoida kehakaal meeste puhul normkaalu suhtes –5% kuni +15%, naiste puhul normkaalu suhtes –5% kuni +10%.
8. Tegeleda kehalise tegevusega sagedasti ja korrapäraselt. Vanematele inimestele sobivad aiatöö, ujumine, golf, energilised jalutuskäigud jms. Eakatele inimestele on soovitatav individuaalne jõutreening treeneri järelevalve all. Ka noorematel aitab jõutreening suurendada rasvavaba lihasmassi ja vähendada nahaalust rasvkude.
9. Tarbida alkoholi väga väikestes kogustes, kõige rohkem klaas punast veini päevas, või üldse mitte.
10. Mitte suitsetada.

Vananemist aeglustava toitumise põhitõed

Toitumisteaduse ja treeningufüsioloogia edusammud on esimest korda andnud inimolendile võime ja teadmised muuta olukorda ja saavutada uus, parem elukvaliteet ning pikem eluiga.

Kõige suurem probleem, millega õigeid vananemist aeglustavaid toitumisjuhiseid anda soovivad toitumisspetsialistid ja -teadla- sed peavad rinda pistma, on raamatutes ning valitsusasutuste ja majandusorganisatsioonide pakutava info üleküllus. Nende arvamused ühtivad peamiselt vaid ühes punktis – tervisliku elu alus on optimaalne toitumine. Probleemid algavad aga siis, kui püütakse määratleda opti- maalse toitumise mõistet.

Kas piisab kolmest söögikorrast, mis sisaldavad mõnede raamatute ja toi- tumispüramiidide soovitatavaid toiduainete rühmasid? Või on olemas mingid erinõuded, mida ei saa täita üksnes nende kahtlemata ebamää- raste mõistete kaudu?


Fitness.ee avaldatud teksti-, foto- ja videomaterjalide kopeerimine on lubatud ainult Robocop OÜ kirjalikul loal. Materjalide loata kasutamise eest esitatakse arve. Loa saamiseks palume pöörduda: toimetus@fitness.ee

 

Kas kodusest trennitegemisest on üldse kasu?

Varia | 

Tihtipeale soovitakse esimese asjana liituda spordiklubiga või alustada rühmatrenniga. Alati aga see ei toimi. Mõnikord ei sobi aeg, teinekord on…


Eesti kulturismi ja fitnessi ajaloolised hetke

Varia | 

1918Georg Lurich võidab Petrogradis korraldatud kehailu võistluse. 1937 – Sündis kulturismipisiku levitaja Eestis…