Varia

III Vananemist aeglustav meditsiin ja selle meetodid, lisaks 10 käsku

Revitalisatsioon ehk kuidas elada saja-aastaseks. Autorid: Dr Rafael Santonja ja Bernardino Lombao. Väljaandja: Eesti Kulturismi ja Fitnessi Liit.

Varia  |   |  tekst:  |  fotod: EKFL  |  Kommenteeri


Tavaliselt kasutatakse juhiseid, milles esinevad sellised terminid nagu USA teaduste akadeemias väljatöötatud RDA (Recommended Dietary Allowances ehk päevane toitumissoovitus). Ka Euroopa Liidus on dek- reetide näol – kuidas muidu – välja töötatud vastavad eeskirjad toitumise ja päevaste toitainevajaduste kohta.

Need eeskirjad piirduvad üldiselt hinnanguliste andmete avaldamisega, mida kasutatakse suurte rahvastikurühmade keskmiste toiduvajaduste arvutamiseks. Väga paljusid neist suurtest endastmõistetavatest põhitõ- dedest, mida praegu võetakse ja tsiteeritakse kui toitumise ja mis tahes dieedi põhialuseid, on vähe uuritud ja nende ellurakendamisel osutu- vad need paraku olulistes punktides lünklikeks tõdedeks. Kõnealused ettekirjutused esitatakse sageli koos RDA mõiste juurde kuuluvate päe- vaste vajadustega.

Hoolimata neist avaldustest kasutatakse päevaseid soovituslikke kogu- seid ja muid samalaadseid arve ja viidatakse neile toitumise kontekstis pidevalt valesti, võttes need dieetide väljaarvutamiseks kasutatavate toi- tumisalaste arvutiprogrammide loominguliseks aluseks.

Mida saame aga öelda “juhiste” kohta, mida saame arvukatest reklaa- mikampaaniatest, mis propageerivad tühje kaloreid sisaldavaid rasva- ja suhkrurikkaid toiduaineid, mida siiski reklaamitakse kui tervislikke võluravimeid? Liigselt suhkruid sisaldavaid karastusjooke, kõrge rasva- sisaldusega lastetoitusid, mida on veidi mõne enam-vähem tõhusa lisan- diga “maskeeritud”, esitletakse meile kui lahendusi kõigile haigustele ja vajalike ainete puudusele, kuigi tegelikult on tasakaalustatud toitumine ja aktiivne eluviis asendamatud elemendid mis tahes terviseprogram- mis, mida mõne lisandiga saab parendada, ent mitte kunagi asendada. Toitumise puhul kehtib üks endastmõistetav tõde – me oleme see, mida sööme.

Tervishoiuasutused ja Hispaania tervishoiuministeerium on viimastel aastatel kõlavate kampaaniatega hoiatanud rasvumise suurenemise eest, seda eelkõige laste seas. Kõik ametiasutused mõistavad hukka kõrge rasva- ja suhkrusisaldusega liigselt kaloreid andvate toiduainete tarbimise, mis on muutnud või võib muuta arenenud riikide kodanikud ülekaalulisteks.

Kõnealuseid toiduaineid vägagi agressiivselt ülistavad reklaamikampaa- niad mõjutavad aga paraku inimesi ja peresid hetkel, kui nad mõtlevad, mida süüa või juua.

Kogu see kahjulik ja puudulik toitumisinfo ei aita meil kuidagi võidelda pahatihti just ülekaalust tingitud probleemidega, samuti ka muudatus- tega, mida vale toitumine kaugemas või lähitulevikus esile kutsub. Need, kes järgivad valesid nõuandeid ja peavad mõttetuid dieete, ebaõnnestuvad pidevalt sobiva kaalu saavutamisel ning kannatavad sageli vaevuste ja üsna raskete tervisekahjustuste all. Kaalumishulluse ja kaalujälgimise pidamine tervise pandiks ja imeravimiks pole ka õige tee. Seetõttu on eriti kõnekad andmed, mis saadi London Imperial College’i hiljutisest uurimusest, milles hinnati suurt hulka teoreetiliselt õige kehamassiindeksiga inimesi ja saadi tulemuseks, et nende näiliselt heade kaalu ja pikkuse suhet peegeldavate arvude taga peitusid kõrged keha rasvanäitajad ja rasvkoe osakaal kehas ületas rasvavaba lihasmassi osakaalu.

Sellise olukorra lahtimõtestamiseks loodi julm, ent samas kõnekas mõiste TOFI (thin outside, fat inside ehk väljast kõhn, seest paks).

Õige toitumine ja aktiivne eluviis, mis sisaldab korrapärast liikumist, nagu kirjeldame vastavates peatükkides, võimaldavad saavutada tasa- kaalu lihasmassi ja keha rasvasisalduse näitajates. Me ei tohi unustada, et lihasmassi vähenemine on üks vananemise tunnuseid.

Meie päevil seisneb paradoks ka selles, et arenenud ühiskondades saab vananemist põhjustavaid ja meid tapvaid tegureid – stressi, ülekaalu ja istuvat eluviisi – ise väga hõlpsasti kontrollida. Tuleb harrastada füüsilist tegevust ja toituda viisil, mis võimaldab anda positiivse tähenduse ütle- misele, et oleme see, mida sööme.

Pikemalt loe raamatust "Revitalisatsioon ehk kuidas elada saja-aastaseks".
Raamat aadaval hästivarustatud raamatupoodides ja FitShopis nii raamatuna kui ka e-raamatuna.


Seotud artiklid:
VII "Individuaalse treeninguplaani koostamine" - põhjalikud treeningplaanid ja harjutuste ning venituste pildid
VI toidulisandid vananemisega seotud haiguste ennetamiseks
V Ülekaalu kontrollimine
IV Vananemist aeglustava toitumise põhireeglid
II Vananemise sümptomid
I Revitalisatsiooni teaduslikud alused


Fitness.ee avaldatud teksti-, foto- ja videomaterjalide kopeerimine on lubatud ainult Robocop OÜ kirjalikul loal. Materjalide loata kasutamise eest esitatakse arve. Loa saamiseks palume pöörduda: toimetus@fitness.ee

 

Kas kodusest trennitegemisest on üldse kasu?

Varia | 

Tihtipeale soovitakse esimese asjana liituda spordiklubiga või alustada rühmatrenniga. Alati aga see ei toimi. Mõnikord ei sobi aeg, teinekord on…


Eesti kulturismi ja fitnessi ajaloolised hetke

Varia | 

1918Georg Lurich võidab Petrogradis korraldatud kehailu võistluse. 1937 – Sündis kulturismipisiku levitaja Eestis…