Toidulisandid

Kas ka suvel on vaja tarbida D - VITAMIINI?!

Sain, teada, et kuulun nö „riskirühma“ sest olen sisetingimustes treeniv sportlane, ja kulutavan oluliselt rohkem kehasse kogunenud D-vitamiini varusid.

Toidulisandid  |   |  tekst:  |  fotod:  |  Kommenteeri

Sain, teada, et kuulun nö „riskirühma“ sest olen sisetingimustes treeniv sportlane, ja kulutavan oluliselt rohkem kehasse kogunenud D-vitamiini varusid.
Hakkasin igapäevaselt kasutama Vida (D3-vitamiini oliivõliga (100 μg), mis on pärit Fitshopist ja selle tulemusena tundsin, et mul on rohkem energiat ja parem keskendumine.
Paljud inimesed katkestavad suveperioodiks D-vitamiini võtmise, mis on aga viga. D-vitamiin on Eesti sombuses kliimas ainus vitamiin, mida on enamikel inimestel vaja aastaringselt tarbida. Tasub teada, et pärast sooja suve või ka päikeselistest riikidest Eestisse naasmist püsib D-vitamiini arvestatav tase veres ainult kolm-neli nädalat.
D-vitamiini on võimalik saada ka söögiga. Loomset päritolu toiduainetest saadakse vitamiini D3 ehk kolekaltsiferooli, millel on parem bioloogiline omastatavus. Headeks allikateks on nt rasvane kala, munakollane, maks ja kalamaksaõli. Taimse päritoluga on vitamiin D2 ehk ergokaltsiferool, kuid selle omastatavus on halvem. Selleks, et toiduga saada 400IU D-vitamiini, on vaja ära süüa nt 10 keskmist muna, 4kg juustu, 4kg maksa või 20 liitrit 2,5% piima ja seda iga päev!
Täiskasvanutel soovitatakse D-vitamiini võtta iga päev vähemalt 10 mcg (400IU/p – ehk RÜ-d, rahvusvaheline ühik), eakatel ja riskirühma kuuluvatel inimestel 20 mcg (800IU/p) ja enam.
Kes kuulub riskirühma?
Inimesed, kes peaksid keskmisest suuremaid D-vitamiini annuseid võtma, on eakad, kes liiguvad suvel vähe väljas ja kellel on D-vitamiini produktsioon nahas vähenenud. Ka sportlased, eriti sisealadega tegelevad sportlased, sest nemad kulutavad oluliselt rohkem kehasse kogunenud D-vitamiini varusid. Imikud ja väikelapsed saavad vajaliku D-vitamiini üldjuhul ainult toiduga. Suurenenud D-vitamiini vajadus on ka rasedatel naistel, sest siis on vaja varustada arenevat loodet kaltsiumiga. Riskirühma kuuluvad ka puberteediealised lapsed, kel kiire kasvuperiood. Just sel ajal moodustub suur osa luumassist ning mida tugevam see on, seda väiksem on tõenäosus, et hilisemas elus tekib probleeme luude hõrenemisega.


Märgid, mis näitavad, et sul võib olla D-vitamiini puudujääk:
1. Halb mälu
Alzheimeri tõbi on kõige sagedasem dementsuse vorm, mille olulisim riskifaktor on vanus. Haigusele on iseloomulik intellektuaalsete võimete taandareng ja tõsised mälu häired. Hetkel on maailmas käimas uuring, mis annab alust uskuda, et seos Alzheimeri tõve ning D-vitamiini puudjäägi vahel on tõepoolest olemas.
2. Probleemid kehakaaluga
D-vitamiini puudujääk organismis soodustab kehakaalu tõusu. On selgunud, et D-vitamiin vähendab leptiini eraldumist. Leptiin on rasvarakkude poolt toodetav hormoon, mis on seotud kaalu reguleerimisega. Arvatakse, et hormoon annab ajule teada, millal rasvarakud on "täis", kuid kuidas hormoon kaalu "jälgib", ei ole veel täpselt teada. Arvatavasti halvendab ülekaalulisus D-vitamiini puudulikkust veelgi enam ja seda põhjusel, et D-vitamiini biokättesaadavus naha ja toiduainete kaudu on vähenenud.
3. Organismis on põletik
Viimase kolme aasta jooksul avaldatud uurimuste tulemused on näidanud, et D-vitamiini vaegust on põhjust seostada 17 erineva vähivormi, eriti rinna-, käärsoole-, põie-, munasarja-, eesnäärme- ning kopsuvähiga. Ka juba 60 aastat kestnud vähiuuringutes on selgunud, et riikides, kus on päikest rohkem, on vähki haigestumine madalam. On leitud seos D-vitamiini ja vähi vahel.
4. Nahavaevused
D-vitamiini puudus tekitab või võimendab juba olemasolevaid nahaprobleeme. Aktiveerib aknet, ekseeme ja psoriaasi.
5. Energiapuudus
Just vähene D-vitamiini kättesaadavus on see, mis paneb sind tundma end väsinuna, kurnatuna ja pidevalt unisena. D-vitamiin annab energiat pimedal ajal - kaitseb kroonilise väsimuse sündroomi (kotid silmade all), depressiooni ja masenduse eest. Ka sesoonset masendust, mida tuntakse ka hooaja mõjutuse häire või talve-/sügismasenduse nime all, on edukalt ravitud D-vitamiiniga.
6. Halb kaltsiumi imendumine (luud ja hambad)
D-vitamiini puudusel alaneb kaltsiumi imendumine ja ladestumine luudesse, samuti luukoe uuenemine. See omakorda viib luukoe kaotusele ja luutiheduse vähenemisele, mille tagajärjel suureneb risk luumurdude tekkeks. Olukorra edasi arenedes tekib osteoporoos. Reumatoloog Riina Kallikormi sõnul on: "D-vitamiini tase otseselt seotud mitmete luude tervise aspektidega." Sealhulgas skleroosis multipleks ja reumatoidartriit.
7. Diabeedioht
D-vitamiini puudulikkust on seotud insuliinipuuduse ja insuliini resistentsusega. Lisaks sellele näitavad uuringud, et D-vitamiini puudulikkus on tõenäoliselt suurim tegur laste esimese tüübi diabeeti haigestumisel.
8. Probleemid südamega
Insuliini resistentsus on ka üks suurimaid tegureid, mis võivad viia ühe enimlevinud terviseprobleemini - südame-ja veresoonkonnahaiguseni. Põhjapoolsemates riikides on südamehaigused rohkem levinud ning kõige rohkem esineb südameatakke talvekuudel.
Kuidas ma tean, kas mul on D-vitamiini puudujääk?
Ainus viis teda saamiseks on teha vere analüüs. Enamus inimesi on D-vitamiini puudujäägiga juba nii kaua aega elanud, et nad on olukorraga leppinud. Nad arvavad, et peavadki end sandisti tundma, sest sellises olukorras on oldud juba aastaid. Küll aga tuntakse otsekohest mõju ja positiivset muutust elukvaliteedis, kui hakatakse võtma
D-vitamiini.
Hangi oma D-vitaniin SIIT

Regina Krukovskaja Insats SIIN



Fitness.ee avaldatud teksti-, foto- ja videomaterjalide kopeerimine on lubatud ainult Robocop OÜ kirjalikul loal. Materjalide loata kasutamise eest esitatakse arve. Loa saamiseks palume pöörduda: toimetus@fitness.ee

 

Uuringud on näidanud, et koensüüm Q10 on vajalik organismi immuunkaitse tagamiseks.

Toidulisandid | 

Üheks väsimuse põhjuseks võib olla madal Q10 sisaldus veres. Kui sa tunned ennast väsinuna, kurnatud ning sinu jõunäitajad trennis on…


Science in Sport (SiS)

Toidulisandid | 

SiS seisab puhta spordi eest– kõik tooted on testitud maailmatasemel dopinguvastases laboris LGC ning need omavad Informed-Sport


Nordwise® toidulisandid Sinu tervise heaks!

Toidulisandid | 

Maailmatervisorganisatsiooni 2017 andmetel sureb 70% ehk ligi 40 miljonit inimest aastas heaoluseoseliste haiguste tõttu. Enamus on tööealised ja…