Varia

Kas alkohol teeb sind paksuks?

Usutavasti on iga jõusaaliaustaja töönädala lõpus ühe lõõgastava dringi ajal mõelnud, kuidas mõjub alkohol tema kehakompositsioonile. Liikvel on palju erinevaid arusaamu, nagu “alkoholi kalorid ei loe”, “see pole alkohol, mis kaloreid annab, vad hoopis snäkid, mida sa selle kõrvale sööd”, aga ka loomulikult “alkoholi kalorid on kõrge energiasisaldusega ja teevad sind paksuks”.

Varia  |   |  tekst:  |  fotod:  |  Kommenteeri

Jah, kõige kindlam on alkohol enda elust üldse elimineerida, kuid olgem ausad – pokaal kvaliteetset punast veini hea liharoa kõrvale või klaas vana viskit võib teinekord elule palju rohkem värvi lisada. Niisiis – vaatame lähemalt teadusuuringuid, et saada selgust, kas ja kuidas mõjub alkohol sinu kehakompositsioonile.

Alkoholi kalorid
Etanool on väga kaloririkas, sisaldades ühe grammi kohta seitse kilokalorit ning Lääne ühiskonnas annab alkohol kuni 6% kogu rahvastiku energiatarbimisest (1). Seejuures on huvitav, et alkoholist saadavad kalorid ei mõju sinu kehakompositsioonile sama loogika alusel nagu valkudest, rasvadest ja süsivesikutes sisalduv energia.

Niisiis, kas alkohol teeb sind paksuks?

Nagu sissejuhatuses mainitud, prevalveerivad üldjuhul kaks arusaama:

1) Alkohol on väga energiarikas ning selle olulistes kogustes tarbimisel võtad kaalus rasva arvelt juurde
Olgem ausad, see kõlab väga loogiliselt. Alkohol on tõesti kaloririkas ning kui lisad selle enda tavalisele menüüle juurde, muutub oluliselt sissesöödava (ja joodava) energia kogus, mis tipneb rasvamassi kogunemisega. Teaduslikud uuringud aga näitavad, et päris nii sirgjooneline see ei ole.

Jah, alkoholi tarbimine vähendab lipiidide oksüdatsiooni ning seetõttu suurendab rasvamassi (2), kuid paradoksaalsel kombel mitte kõik, kes alkoholi tarbivad, ei võta rasva alrvelt juurde.

Selle põhjuseks on asjaolu, et alkohol suurendab sinu termogeneesi – soojust, mida su keha eraldab – oluliselt rohkem kui teised energia substraadid. Ja mida rohkem ja tihedamini sa alkoholi tarbid, seda kõrgemaks su termogenees tõuseb (3). Sellest võib järeldada, et alkoholi kalorid soodustavad keharasva teket rohkem neil, kes joovad harva ning vähem neil, kes saadavad harva oma päeva ilma vägijoogita mööda.

Selle võtab hästi kokku Genfi Ülikooli teadlane dr. Peter M. Suter:

“Alkoholi liigtarbijatel ja ka neil, kes tarbivad alkoholi mõõdukates kogustes, kuid regulaarselt, ei pruugi alkohol olla kasutuskõlblik energiaressurss hoogustunud mirkosomaalse etanooli oksüdatsiooni (MEOS) tõttu. Kliinilised katsed kombineerituna epidemoloogiliste leidudega viitavad sellele, et alkoholi kalorid mõjuvad oluliselt kohkem mõõdukatele ebaregulaarsetele joojatele kui nii mõõdukatele kui suurtes kogustes regulaarsetele joojatele. Küsimus ei ole niisiis mitte selles, kas alkoholi kalorid on organismi poolt kasutatav energia, vaid “mil määral on alkoholist saadav energia kasutatav”.

Seda vaadet toetab C.S. Lieberi uuring, kus samuti seoti krooniliste joojate positiivse kaaluiibe puudumist MEOS-efektiga (7).

Sinna lisandub uuring Camargo jt. poolt, kes leidsid, et mehed, kes joovad 4000 kcal “väärtuses” alkoholi lisaks tavapärasele toitumisele, ei võtnud üldse rasvamassis juurde (4), sidudes selle tulemuse oluliselt tõusnud metabolismiga.

Niisiis kokkuvõtvalt: alkoholi tarbimine tõstab oluliselt sinu termogeneesi, aidates “neutraliseerida” vähemalt osa sisse joodud kalorihulgast. Ja mida sagedamini ning suuremates kogustes sa jood, seda väiksem on kalorite mõju sinu kehakaalule.

Vaatame nüüd aga teist populaarset arusaama:

2) Mitte alkohol ei tee sind paksuks, vaid snäkid, mida sa joogi kõrvale tarbid.

Jah, alkohol tõstab söögiisu, kuid ainult siis, kui sa joomise ajal sööd. Kui su viimase söögi ning esimese klaasi vahele jääb aga vähemalt üks tund, ei tohiks sul kontrollimatut nälga tekkida (5) ning saad kinni hoida oma tavapärasest toitumisplaanist.

Huvitav, eks? Veel huvitavamaks läheb! Üks uuring leidis, et lahjade alkohoolsete jookide tarbijad söövad pikema perioodi jooksul alateadlikult vähem, asendades osa söögist saadavaid kaloreid alkoholi kaloritega. Nii võivad paradoksaalsel kombel meessoost joojad olla saledamad kui karsklased (6).

Kokkuvõtvalt

Fitness.ee lugejana on hea sportlik vorm ja üldine tervis sulle kindlasti oluline ning mõistad, et rasvamass on selle juures vaid üheks teguriks mitmest. Selles artiklis oligi vaadeldud vaid alkoholi mõju rasva ladestumisele, aga meeles tuleb pidada, et vägijook on tegelikult mürk ning selle liigtarvitamine toob endaga kaasa oluliselt suuremaid tagasilööke su üldisele tervisele kui mure selle mõjust rasvamassile. Samas kui tunned, et mõistlikus koguses veini mõne olulise sündmuse tähistamiseks on omal kohal, siis siit artiklist loetu põhjal võid umbkaudu arvestada, mil määral alkoholikalorid sinu elustiili juures “lugeda” võiksid.

King of Spades aitab alkoholi negatiivset mõju vähendada!

King of Spadesi koostisosad võivad olla uskumatult tõhusaks abimeheks, et vähendada alkoholi halba mõju sinu tervisele.


Esiteks aitab King of Spadesis sisalduv lambalääts takistada etanooli muundumist oluliselt kangemaks mürgiks atsetaldehüüdiks, mis on üks peamisi pohmelli tekitajaid. Teiseks aitab ingveriekstrakt samut tõsta sinu termogeneesi, aidates omakorda põletada sisse joodud kaloreid. Ja kolmandaks – alkohol tekitab sinu kehas põletikulisi reaktsioone, mis omakorda kutsuvad esile pohmelli. Tugevad põletikualandajad King of Spadesis, nagu resveratrool ja viinamarjaseemneekstrakt, aitavad seda aga oluliselt pehmendada.

Isegi siis, kui lubasid endale mõne pokaali rohkem kui alguses plaanisid, saad King of Spadesiga uuele päevale oluliselt parema enesetundega ning värskemana vastu minna ja ehk isegi tugeva trenni tehtud!

Kasutatud materjalid:

1. Alcohol and nutrition: caloric value, bioenergetics, and relationship to liver damage. Mitchell MC, Herlong HF. Annu Rev Nutr. 1986;6:457-74.

2. Beer consumption and the 'beer belly': scientific basis or common belief? Schütze M1, Schulz M, Steffen A, Bergmann MM, Kroke A, Lissner L, Boeing H. Eur J Clin Nutr. 2009 Sep;63(9):1143-9.

3. Is alcohol consumption a risk factor for weight gain and obesity? Suter PM1. Crit Rev Clin Lab Sci. 2005;42(3):197-227.

4. Alcohol, calorie intake, and adiposity in overweight men. Camargo CA Jr, Vranizan KM, Dreon DM, Frey-Hewitt B, Wood PD. J Am Coll Nutr. 1987 Jun;6(3):271-8.

5. Effects of alcohol on food and energy intake in human subjects: evidence for passive and active over-consumption of energy. Yeomans MR1. Br J Nutr. 2004 Aug;92 Suppl 1:S31-4.

6. Alcohol beverage drinking, diet and body mass index in a cross-sectional survey. Männistö S1, Uusitalo K, Roos E, Fogelholm M, Pietinen P. Eur J Clin Nutr. 1997 May;51(5):326-32.

7. Perspectives: do alcohol calories count? Lieber CS1. Am J Clin Nutr. 1991 Dec;54(6):976-82.

8. Nutritional and health benefits of beer. Denke MA1. Am J Med Sci. 2000 Nov;320(5):320-6.


Fitness.ee avaldatud teksti-, foto- ja videomaterjalide kopeerimine on lubatud ainult Robocop OÜ kirjalikul loal. Materjalide loata kasutamise eest esitatakse arve. Loa saamiseks palume pöörduda: toimetus@fitness.ee

 

Atarashii Naginata - uus spordiala?

Varia | 

Atarashii Naginata - kas uus spordiala? Eestis on spordialaga tegeletud kõigest paar aastat, kuid spordiala ise on juba mitme sajandi…


Kas valida nutikell või nutivõru?

Varia | 

Nutivõru on kiiduväärt trennikaaslane! Nutivõrud on lihtsamad nii oma välimuselt kui kasutamisvõimalustelt. Erinevalt puutetundliku…