Varia

Sauna mõjust.

Enamik arvab, et saun toob kasu ja teeb sitkemaks.

Varia  |   |  tekst:  |  fotod: Anonüümne  |  2 kommentaari

Enamik arvab, et saun toob kasu ja teeb sitkemaks. Paraku on kahju kiirem tekkima.
"Arter" Postimehe lisa.

Aastas on kaks-kolm päeva, mil majandusminister Meelis Atonen, suur saunasõber, mingil juhul leiliruumi ei astu. Need on päevad, milllele järgneb tõsine mõõduvõtmine iseendaga. Mõni maraton ehk kestev kehaline pingutus.
«Siis on energia kogumise aeg,» ütleb Atonen. «Kui tuleb võistlusel kaks tundi tavalisest rohkem pingutada, peab energiat eelnevalt kokku hoidma.»
See on õige otsus, kinnitab Tartu Ülikooli emeriitprofessor, spordifüsioloog Atko-Meeme Viru.
Ent see ei tähenda, et tervise- või pühapäevasportlased peaks saunas käimise sootuks unustama. Seda tuleb teha mõistusega.
Professor Viru, kuidas mõjub saunas käimine organismile?
Saun annab tugeva pinge südame-veresoonkonnale. Kuuma mõjul veresooned laienevad � see tähendab lisakoormust südamele, et elutähtsad organid, nagu kopsud ja aju, ei jääks küllaldase vereta.
Ometi räägitakse saunast kui tõhusast lõõgastusvahendist.
Saun mõjub organismile kui bioloogiline stressor, kutsudes esile ulatuslikke hormonaalseid muutusi. Arvamus, et saun on lõõgastaja, pole bioloogiliselt võetuna õige. Lõõgastustunne tekib pärast sauna. See on seotud mõnutundega, et talusin stressi ja olen sellest üle saanud.

Mismoodi mõjub saun ainevahetusele?
Tugev higistamine ei tähenda üksnes vee, vaid ka naatrium- ja kaaliumsoolade kadu organismist. Nende sisaldus organismis peab aga olema täpselt määratud nivool. Saun käivitab ainevahetuses muutuse, mis on suunatud vee sisalduse taastamisele organismis. Seetõttu on igasugused joogid pärast sauna meelepärased, kaasa arvatud õlu.
Aga sedavõrd, kuidas suureneb vee hulk organismis, tekib oht, et mineraalsoolade kontsentratsioon veelgi alaneb. Nüüd tulevad mängu hormonaalsed mehhanismid, mille mõjul mineraalsoolade tase taastub ja suureneb. Ent need hormonaalsed mõjud tingivad organismis üht-teist mittesoodsat, nagu vererõhu tõus ja lubjastumiskollete teke.
Ja on veel üks muutus: kõhuõõnes võib tekkida vedeliku seisak. Selle avalduseks on nn õllekõht.

Mis on lahendus?
Tuleb osata pärast sauna vedelikku tarbides piiri pidada ja seostada seda soolase, kas või hapukurgi söömisega.
Kuidas mõjub saun pärast treeningut taastusvahendina?
Sauna mõju uurinud professor Helmut Laane on seisukohal, et sauna võib minna alles kaks tundi pärast tugevat pingutust. Kui treeningkoormus mõjub südamele tugevalt, lisab saun sellele veel oma koormuse.

Milline on siinkohal alternatiiv?
Neis maades, kus saunas käimise traditsiooni pole, peavad sportlased otstarbekamaks mullivanni, kuid nii, et südame piirkond jääb veest välja.

Kui palju on saunast kasu lihaste lõdvestamisel?
Tugev pingutus võib viia lihaskrambini: see on seotud häirega mineraalsoolade ainevahetuses ja lihaskiududes olevate mikrostruktuuride muutustega � mõni kiud lihases lihtsalt ei lõõgastu. Saun avaldab lihaste täielikule lõõgastumisele positiivset mõju.

Kui tõhus on saun kaalualandajana?
Arvamus, et sauna abil saab suurendada kaalust mahavõtmist, on täiesti vale. Tõsi, lühikeseks ajaks on võimalik näiteks kaks kilo alla võtta, aga janutunne sunnib seda taastama. Kui joomist vältida, hakkab süda jällegi töötama suurendatud koormusega, sest veri muutub tihedamaks, viskoossemaks.

Kas infrapuna-, türgi ja muud saunad mõjuvad organismile samamoodi nagu leilisaun?
Igal saunal on oma eripära, kuid kõik need on koormavad. Aurusaunas ja türgi saunas takistab kõrge õhuniiskus nahapinnale tulnud higi aurustumist ja soojuse väljaandmist organismist, mistõttu tekib ülekuumenemise oht. Suitsusaunas võib õhus olla säilinud teatud hulk vingugaasi.

Milline on saunas käimiseks mõistlik temperatuur?
Kuivsaunas 90, maksimaalselt sada kraadi. Auru- ja leilisaunas mitte üle 75-80 kraadi. 130 kraadil pole mingit mõtet � organism ei saa sellest midagi.

Kas jääauku hüppamist pooldate?
Karastamisel on positiivne mõju veresoontele. See sunnib saunas laienenud sooni ahenema. Sellisel veresoonte gümnastikal on hea mõju soonte lupjumise vältimiseks.
Kuid seejuures tuleks hoiduda liialdamisest. Kolm korda jääaugus end sisse kasta oleks küllalt. Selle võib asendada ka lumes püherdamisega.


Fitness.ee avaldatud teksti-, foto- ja videomaterjalide kopeerimine on lubatud ainult Robocop OÜ kirjalikul loal. Materjalide loata kasutamise eest esitatakse arve. Loa saamiseks palume pöörduda: toimetus@fitness.ee

 

Atarashii Naginata - uus spordiala?

Varia | 

Atarashii Naginata - kas uus spordiala? Eestis on spordialaga tegeletud kõigest paar aastat, kuid spordiala ise on juba mitme sajandi…


Kas valida nutikell või nutivõru?

Varia | 

Nutivõru on kiiduväärt trennikaaslane! Nutivõrud on lihtsamad nii oma välimuselt kui kasutamisvõimalustelt. Erinevalt puutetundliku…